Jazykový výmenný pobyt žiakov Nemecko – Slovensko / Horb - Bratislava

16. októbra 2023 o 3 hodine ráno zazvonil budík a vtedy sa to všetko začalo. Nastal čas uskutočniť svoj dlhoročný sen, priviesť našich žiakov do krajiny Nemecka, za účelom vytvorenia si kamarátskych vzťahov, spoznať nemeckú kultúru ako národ, krajinu a špecifickú rodinu ako aj jazyk, ktorým hovoria. Mňa samú ako študentku motivoval pobyt v Nemecku, ktorý nielen rozhodol o mojej budúcnosti, ale i spríjemnil a uľahčil ďalšie vzdelávanie sa v tomto jazyku.

O 5 hodine ráno sa z Petržalskej železničnej stanice pohol vlak smer Viedeň, všetci pripravení a plní očakávania a vzrušenia sme začali snívať a tešiť sa na dlho očakávanú návštevu a reálny kontakt s nemeckými kamarátmi.

Príchod do mestečka Horb bol okolo pol štvrtej poobede. Na stanici nás vyzdvihli žiaci, ich rodičia a kolega, ktorí nás zaviezli autami do školy „Realschule Horb“. V školskej jedálni nás privítala milým príhovorom riaditeľka školy pani „Heidrun Linka“ a pohostenie pripravené rodičmi a samotnými žiakmi. Pre našich žiakov nasledovala prehliadka školy, tu ich sprevádzali ich nemeckí kamaráti.

Druhý deň ráno sme sa zúčastnili 3 vyučovacích hodín na rôznych nemeckých predmetoch. Po nich sme nastúpili do autobusu smer mestečko „Freudenstadt“. Mesto, prekvitajúce nemeckou architektúrou a bohatou históriou, či vlastným lesom, nás zaujalo i miestym parkom Adveture Golf a hrou golfu na niekoľko hodín. Po zážitkovej akcií sme sa presunuli na obliadku mesta malým mestským vláčikom spojeným s výkladom o jeho zaujímavej histórií.

V strede týždňa nás koľaje vlaku doviedli do mesta „Pforzheim“, ktoré je vstupnou bránou do známeho pohoria Schwarzwald. Po 3 km výstupe na vrch Sommerberg sme sa dočkali nádhernej prechádzky korunami stromov „Baumwipfelpfad“. Konštrukcia chodníka viedla špirálovito do najvyššej polohy veže 40m nad zemou. K tomu všetkému mala veľký úspech pre žiakov tunelová šmýkačka z plošiny dolu k východu. Adrenalínové dobrodružstvo pokračovalo k „Wildline – Hängebrücke“ vysunutému mostu v mestečku Bad Wildbad. Nad vami nebo pod vami vrcholky stromov. Najprv cítiť pocit brnenia v žalúdku, ale neskôr celým telom. Očividne si každý žiak prišiel na svoje.

Predposledný deň nás pozval starosta nemeckého mesta Horb k radnici. Svojím príhovorom si nielen uctil našu návštevu, ale podporil všetkých žiakov v spolupráci a vo vzdelávaní sa cudzích jazykov. Rozprával im, že byť ubytovaný v pravej nemeckej rodine má svoje čaro, ktoré im žiaden hotel neposkytne. V závere im zaželal, aby ich priateľstvá a chuť učiť sa cudzí jazyk rástol. Nezabudnuteľným zážitkom sa stala pre nás i spoločná fotka a článok o nás všetkých v regionálnych novinách. Novinárovi sme zodpovedali niekoľko otázok ako sa z vlastnej iniciatívy sen stal skutočnosťou, o spoločnom zámere a realizácií našej návštevy ako i ďalšej spolupráci. Nasledoval výlet do juhozápadného mesta Nemecka Štuttgart. Kroky smerovali k deväťpodlažnej budove Mercedes - Benz múzea, v ktorej sme videli viac ako 1500 exponátov. História sa niesla od 1. patentovaného vozidla na svete až po vodíkové vozidlo tohto tisícročia. Čo by to bol za výlet bez suvenírov? Cesta upršaným Štuttgartom pokračovala k nákupnej ulici Königstraße. S plnými nákupnými taškami sme sa viezli späť do rodín mesta Horb. V podvečerných hodinách žiaci trávili čas v rodinách rozprávaním sa, hraním spoločenských hier alebo stretnutím sa vonku v kruhu 4-6 členných nemecko-slovenských skupinách, kde si čas spríjemňovali futbalom a inými aktivitami.

Ani nevieme ako a bol tu čas rozlúčiť sa. Skôr ako sme nasadli na dlhú cestu do vlaku, si chceli žiaci sadnúť naposledy do školských lavíc spolu s ich nemeckými kamarátmi. O pol desiatej sa pohol vlak smer Bratislava a skončil sa vo večerných hodinách o pol jedenástej.

Nemčina či angličtina hrala celý deň v ušiach nielen našich žiakov. Snaha dorozumieť sa a odniesť si nezabudnuteľné zážitky nemala hraníc. Pobyt nabral celkom iný rozmer vzdelávania. Vládla silná túžba, prelomiť bariéry ostýchavosti a nabrala sa odvaha ku komunikácií.

Týmto by som sa rada poďakovala našim žiakom za bezproblémové správanie sa a skvelé zážitky, rodičom za spoluprácu, našej škole za ústretovosť a podporu a v neposlednom rade i mojej kolegyni Mgr. Janet Tomkovej za podporu a pomoc.

Bratislava, 26.10 2023                                                                                                                                                                                           Svetlana Vdoviaková